De keuken als een ruimte waar esthetiek en kennis samenkomen

Ursus door Duilio Forte @Stanze. Altre filosofie dell'abitare (Triennale Design Museum)

Verhalen die een portaal naar een onverwacht multiversum openen: de ruimte in de keuken wordt een toegangspoort tot een wereld van verbeelding, verhalen en tradities. Zo voel je je als je de wereld van Ursus binnentreedt: de oudste Scandinavische legende komt tot leven in een leefruimte gecreëerd in een reusachtige houten beer. Een klein verblijf waarvan de kern draait om eten en gezelligheid te midden van zoömorfe beelden verbonden met mythologische verwijzingen.

Duilio Forte, een Zweeds-Italiaanse architect en kunstenaar, neemt deel aan "Stanze. Altre filosofie dell'abitare” (ROOMS. Novel living concepts, met Beppe Finessi als curator), met een werk dat rechtstreeks uit een gotisch sprookje zou kunnen komen en dat van kop tot poot kan worden verkend.

De tentoonstelling, open voor het publiek tot en met 12 september 2016 in het Triennale Design Museum Milano is een reflectie op interieurdesign en het dagelijks leven. De tentoonstelling loopt door elf kamers die door grote namen uit de Italiaanse designwereld werden ingericht: Alessandro Mendini, Andrea Anastasio, Manolo De Giorgi, Duilio Forte, Marta Laudani e Marco Romanelli, Lazzarini Pickering Architetti, Francesco Librizzi, Fabio Novembre, Carlo Ratti Associati, Umberto Riva, en Elisabetta Terragni.

De betrokken designers komen uit verschillende generaties en van verschillende achtergronden en gebruiken verschillende benaderingen voor het project: elke ontwerper werd gevraagd om hun eigen "kamer" op basis van hun eigen specifieke "woonconcept" te creëren. Elke designer kreeg vervolgens één van de hedendaagse grote denkers toegewezen: filosoof Francesco M. Cataluccio selecteerde relevante literaire en filosofische referentieteksten voor elk project om nieuwe reflecties mogelijk te maken.

Zo is de cultroman uit 1980 van Milan Kundera, De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, verbonden met de eierkamer van Fabio Novembre. "Het bestaan ??en de keuzes die ieder van ons maakt op korte of lange termijn zijn, volgens Kundera, volstrekt irrelevant: dit is waar hun lichtheid ligt. Het enige wat de mensheid over het bestaan moet kunnen zeggen om er betekenis aan te geven, is dat het een noodzaak is... De kamer ontworpen door Fabio Novembre is een soort van hoofd dat noodzakelijkerwijs en met ironie architectuur associeert met de vormen van het lichaam en de kamer met het hoofd, met zijn perfect bewoonbaar holte." (Francesco M. Cataluccio).

Anderzijds wordt Ursus, het werk van Duilio Forte, geassocieerd met deze denkers die filosoferen over de herontdekking van concrete actie, typisch in tijden van crisis. De selectie denkers die met Ursus wordt geassocieerd, biedt een moment van brede bezinning op een paar van de belangrijkste problemen waarmee het moderne leven wordt geconfronteerd. In De Ambachtsman looft en actualiseert de Amerikaanse socioloog Richard Sennett het beeld van een ambachtsman als een werknemer die voldoening ontleent door te zoeken naar bijna perfect handwerk dat kunstig en met deskundigheid wordt uitgevoerd. In Futuro artigiano waarschuwt Stefano Micelli voor de nieuwe productietechnologie, zoals 3D-printers, die een potentieel risico vormen voor de bijdragen van de mensheid tot productie. In Makers: de nieuwe industriële revolutie stelt Chris Anderson dat de briljantste vernieuwers de wereld van de industriële productie op zijn kop zetten door hun eigen creaties zelf te produceren en te distribueren met hulp van het internet en nieuwe technologieën. Die reflecties zijn perfect in lijn met de visie van Duilio Forte die gelijke delen vakmanschap en fantasie vermengt in zijn werk.

Premiumarticle focus

Stanze. Altre filosofie dell’abitare/XXI Triennale International Exhibition/ Duilio Forte/foto di Andrea Martiradonna

In zijn mysterieuze bureau/woning, AtelierForte, bewoond door gigantische draken, dinosaurussen, en Sleipnir - de mythische achtbenige hengst -, overbrugt Duilio Forte land art en architectuur, beeldhouwkunst en design/video, en bouwt hij projecten en maakt objecten met zijn handen die duidelijk verwijzen naar de Noorse mythologie. De Ursus-kamer draagt ??het kenmerk van datzelfde veelsoortige visionaire vermogen. De inrichting is geïnspireerd door de wilde beren die in de bossen en op de ijsschotsen van het hoge noorden wonen, en het interieur bevat een groot aantal objecten, beelden, boeken en foto's die verband houden met de Scandinavische wereld, mythologie en reizen. Beelden van de dwerg, Fafnir, Odin's legendarische ros, Sleipnir, en zijn kraaien, Huginn en Muninn, zijn slechts enkele van de werken die zich in de Grote Beer bevinden.

In het hoofd/ingang van Ursus is er een sauna om de geest en het lichaam te zuiveren. Van daaruit ga je verder naar de hoofdkamer, het lichaam, verdeeld in twee niveaus: twee kleine badkamers beneden en boven een bed. In de centrale ruimte, gewijd aan gezelligheid, staat een lange zoömorfe houten tafel in het midden en een keuken. Dit is het middelpunt van de leefruimte - een plek om te ontspannen en te delen, om samen rond een tafel te zitten, gedekt met keramische borden, bestek en kaarsen. De ijzeren beelden in de vorm van dieren die boven de tafel zweven, maken de sfeer nog surrealistischer. Servies en flessen bengelen van hun poten; ze hangen in de lucht in deze ruimte, waarin de grenzen tussen realiteit en fantasie worden vervaagd. Eerlijk gezegd zou er in elke keuken een archetypische ruimte moeten zijn waar Ursus het karakter van een ontmoetingsplaats en het middelpunt van het huis benadrukt en onderstreept: dit is een plek voor een gesprek, voor de geneugten van het leven en contemplatie, om te eten en te drinken, en om standpunten uit te wisselen. Een ruimte waarin esthetiek en kennis samenkomen, als ze op de juiste manier wordt bewoond en beleefd.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.