i

De winter komt eraan!

Hier vindt u het voedsel dat u zal helpen de eerste koude dagen de baas te worden.

De winter nadert en daarmee ook het wintergevoel met zijn kleding, het brandend haardvuur en avonden met het gezin. Dit is het jaargetijde om onder de wol blijven, hete chocolademelk drinken en te zien hoe de sneeuw buiten neervalt.

Mais qui a dit que l'hiver n’apporte que froid et hibernation ?  Un autre avantage de l’hiver, c’est que c’est la saison d’une large gamme d'aliments riches en antioxydants, antibactériens, de vitamines et d’antiviraux qui sont de véritables alliés pour la santé en donnant un bon coup d'énergie à notre système immunitaire affaibli par les basses températures, le peu de lumière de soleil et le stress du travail. Saisissons alors la chance de prendre un délicieux dîner avec la famille pour tous les essayer et aider notre corps d'une manière saine et naturelle !

De ster van het seizoen: de pompoen, die men overal in de marktkramen vindt in dit jaargetijde. Met weinig calorieën, maar toch rijk qua inhoud, is een pompoen een concentratie van anti-oxidanten, vezels en name β-caroteen, die het organisme helpen om vitamine A te produceren. Al deze stoffen zitten in deze groente, waaronder ook zaden die rijk zijn aan serotonine, het gelukshormoon en ook lecithine, thyroxine, fosfor en de vitamines A en B. Maak ze goed schoon en rooster ze en voeg er misschien nog een aromatisch kruid en wat ongeraffineerd zout bij.  De pompoen kan helen. Deze zorgt voor minder vrije radicalen, lost slapeloosheid op en zorgt voor regelmaat in de darmen. OK, hoe dient u de pompoen dan tot u te nemen?  Zoals u maar wilt! Rauw blijven de vitamines intact, maar als u het liever gekookt hebt, dan kunt u smoren, koken, stomen of bakken of de pompoen gebruiken als ingrediënt in schitterend thuis gebakken brood.

Amandelen en walnoten dient u dit seizoen nooit over te slaan, want ze bieden de juiste voedingsstoffen om het lichaam tegen de kou te beschermen. Houd altijd een hand met gedroogd fruit bij de hand voor het ontbijt, de pauze in de morgen en voor snacks: ze zitten vol vitamine A, B en E, calcium, foliezuur, zink, fosfor en magnesium en zijn daarom perfect voor het vechten tegen stress en geïrriteerdheid.

 

Een "must" in dit seizoen zijn paddenstoelen. Bijzonder makkelijk klaar te maken en hun aroma zal de lucht vullen. Waarom zou u ze eten? Omdat ze eersteklas zijn in termen van de inhoud van anti-oxidanten en omdat ze sporenelementen bevatten zoals koper en selenium die onmisbaar zijn om de cellen goed te laten functioneren. Er zijn vele verschillende variëteiten dit seizoen. Probeer organische paddenstoelen en eet deze rauw in salades of gebakken met knoflook en chilipeper.  Doe weinig en win veel.

En hoe zouden we vitamine C kunnen vergeten? Nooit, nee! De superster van de vitamines tegen winterkwaaltjes is veel effectiever, indien vers verorberd dan als supplement. In tegenstelling tot wat normaliter geloofd wordt, is de sinaasappel in de marktkraam niet het rijkst aan vitamine C.  Granaatappel, bijvoorbeeld, bevat bijna 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden en bevat ook de vitaminen B en K en heeft een zeer hoge concentratie polyfenols die het bijna magische macht over het ouder worden van de cel geven.

Zalm, weekdieren en schaaldieren maken ook indruk in de winter. Behalve dat ze een belangrijke bron van eiwit zijn, zijn ze ook een schat aan jodium die onze schildklier helpt en daarom in deze koude maanden onze spijsvertering goed regelt.  Het zijn ook uitmuntende bronnen voor Omega-3 die het hart en het zenuwstelsel beschermen en ze zijn rijk aan anti-oxidanten, selenium en fosfor. Een perfect excuus voor uw volgende bord garnalen. Maar een waarschuwend woord is op zijn plaats: eet niet te veel mosselen, ze kunnen veel cholesterol bevatten.

Linzen genezen alles, zijn rijk aan vezels en anti-oxidanten en ook rijk aan eiwit en ijzer, waardoor ze een schitterende vleesvervanger zijn. Cruciaal is flexibiliteit om deze klaar te maken! Gebruik ze in soepen, kasserollen en salades. Het is belangrijk om ze te combineren met voedsel dat rijk is aan vitamine C die helpen bij het absorberen van ijzer in het lichaam.

Een ander onmisbaar voedingsmiddel is knoflook. Natuurlijk is het niet makkelijk wat betreft sociale omgang, maar wist u dat het een van de meest krachtige anti-bacteriële stoffen in de natuur is? Zij die weten over natuurlijke kuren eten het zelfs als geheel rauw en nemen teentjes knoflook alsof het om tabletten ging. Rijk aan essentiële olie, vitamines en mineralen, is knoflook een krachtige anti-oxidant, anti-bacterieel, anti-parasiet en anti-virus. U hoeft dit niet per teentje te eten, maar men dient dit wel in allerlei soorten maaltijden op te nemen. En ook, zo moet men stellen, verbetert het de smaak van elke maaltijd.

 

De prei, zelfs al behoort het tot een andere familie dan knoflook, is wat betreft zijn eigenschappen een verwant: een echte stimulans voor het immuunsysteem en ook bevat deze groente anti-oxidanten, sporenelementen, vitamine C en vezels. Het witte deel van de steel, dat wat op zijn best is wanneer gehakt en in de pan gebraden met gember, staat ook bekend om zijn diuretische eigenschappen.

Een voorbeeld van mix-n-match met deze ingrediënten? 

Prei en pompoen zijn perfecte maatjes in gepureerde soep, waaraan u patat kunt toevoegen, in de pan gebakken in wat virgin olijfolie en knoflook. De puree kan men ook maken met linzen en gember en daarbij nog garnalen op de bakplaat en een paar zaden van een granaatappel om wat versheid toe te voegen. De meest ongewone combinaties kunnen tot leuke ontdekkingen leiden: probeer eens een linzensalade uit, venkel, noten en warme geitenkaas besprenkeld met zwarte peper.  Een verrukkelijke schotel die rijk is aan verse vitamines, vezels, minerale zouten en eiwit.

En wat doe je na de maaltijd?  Een stuk donkere chocolade, vol serotonine om uw stemming echt te verbeteren en dan een goede film, gelegen onder de wol en nippend aan een aftreksel van Echinacea-bloemen, een plant met een krachtige anti-ontstekingswerkzaamheid, goed tegen bacteriën en werkzaam voor het regenereren van weefsel, zal ons ons wat beter laten voelen als de eerste tekenen van de winterverkoudheden voor de deur staan.

Zit het allemaal nu in uw geheugen? Schitterend, nu weet u hoe u het beste uit uw wintershop kunt halen. Herhaal op religieuze wijze deze lijst, de gehele winter lang en u zult de voordelen ervan in zien.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.