i

Gezond eten

Anne Lataillade

Frankreich

400 jaar voor Christus zei Hippocrates al dat eten ons beste medicijn is.

De afgelopen decennia zijn wij de waarheid van deze stelling uit het oog verloren door het ontstaan van de consumptiemaatschappij en de ontwikkeling van de voedselverwerkingsindustrie. De afgelopen tijd zijn we ons meer bewust geworden van het belang van wat we eten, en superfoods komen steeds vaker op onze borden terecht. We hebben deze bewustwording gedeeltelijk te danken aan de komst van nieuwe producten: goji- en acai-bessen, nonisap, spirulina en kokoswater enz., en het nieuwe licht dat op bekende producten wordt geschenen zoals kurkuma, gember, quinoa en zelfs avocado’s, pure chocola, broccoli en knoflook bijvoorbeeld. 

Avocado
Avocado’s zijn in korte tijd enorm populair geworden dankzij de vele gezondheidsvoordelen. Ze voorkomen bijvoorbeeld hart- en vaataandoeningen (dankzij de vele plantensterolen in de vrucht) en kanker dankzij de krachtige antioxidant glutathion. Om zoveel mogelijk voordeel te hebben aan het eten van deze vrucht, moet je hem natuurlijk niet mengen met mayonaise. Maak in plaats daarvan een gerecht dat deze voordelen versterkt. 

Avocadosalade met grapefruit en kumquat (2 personen)

Doe een beetje zout en peper in een saladekom. Voeg hier twee soeplepels met sinaasappelsap en 3 soeplepels met olijfolie aan toe. Mix en zet aan de kant. Schil 2 grapefruits, haal het witte membraan eruit en haal de partjes uit elkaar. Haal de zaden uit de twee avocado’s en snijd het vlees in stukjes. Was en snijd de kumquats in stukjes. Doe alle ingrediënten in de saus en mix het goed door elkaar voor het serveren. 

Donkere chocola
Chocolade heeft ook veel gezondheidsvoordelen; deze horen echter alleen bij pure chocola. Melkchocolade en witte chocolade bevatten veel te veel suiker.
De kleine, donkere vierkantjes bevatten veel antioxidanten (perfect tegen cardiovasculaire ziektes), antidepressiva en daarnaast verlagen ze ook de insulineresistentie, een waarschuwingsteken voor diabetes. Probeer het nu en laat je overtuigen!
Hoe kun je hier het meeste voordeel uit halen? Door simpelweg een stukje op te eten of, nog beter, door een pure chocolademousse te maken.  

Chocolademousse (6 kleine shotglazen)

- 100 gr. pure chocolade + 6 stukjes

- 3 biologische eieren

- 20 gr. boter

- 2 pakjes vanillesuiker

Breek de pure chocolade in een saladekom in stukjes. Voeg de boter toe. Smelt au bain-marie. Scheid de eieren en klop het eiwit stijf. Klop het eigeel en de vanillesuiker samen. Als de boter en de chocolade zijn gesmolten, kun je het eigeel en de suiker toevoegen. Voeg vervolgens voorzichtig het stijfgeklopte eiwit toe. Verdeel het mengsel over 6 shotglazen en laat minstens 3 uur afkoelen. Versier elk shotglas met een stukje pure chocola voor het serveren. 

Broccoli
Kool, en in het bijzonder broccoli, staat voornamelijk bekend als kankerwerend voedsel. Daarnaast zitten er veel antioxidanten, vitamine C en vitamine B9 in broccoli, en die zijn belangrijk voor het onderhouden van het immuunsysteem. Kook de broccoli niet te lang, want dan heb je er geen voordeel van. Koop mooie, groene broccoli met compacte bloemen en een uniforme kleur. Controleer de stam: als die erg droog is, kan dit een teken zijn dat de broccoli een paar dagen geleden is geoogst. 

Broccolisoep met Parmezaanse Kaas (4 personen)

- 400 gr. broccoli

- 300 ml. kippenbouillon

- Parmezaanse kaas

Snijd het eind van de broccolistam af. Was de bloemen en kook 6 minuten in kokend zout water. Warm ondertussen de gevogeltebouillon op. Laat het water aflopen als de broccoli is gekookt en doe de broccoli in een blenderkom. Voeg de bouillon toe en blend. Doe de soep in verschillende kommen en versier met stukjes Parmezaan. Heerlijk!

Knoflook
Knoflook is zowel gekookt als rauw makkelijk in gebruik en daardoor een specerij die in elke keuken te vinden zou moeten zijn. Knoflook heeft veel gezondheidsvoordelen: antioxidanten, anticoagulantia, kankerwerend etc. Eet het dus regelmatig. Koop altijd Franse knoflook (zoals de Lautrec roze knoflook met een rood label en IGP) en zoek de goed-ontwikkelde tenen in plaats van de uitgedroogde.Gebruik het om gestoofde maaltijden, salades, groenten en gegrild vlees meer smaak te geven. Als je de knoflook rauw gebruikt, kun je de kiemcel verwijderen zodat je het gemakkelijker kunt verteren. Als je het kookt, is het de moeite niet waard om dit te doen. Zorg ervoor dat je het niet laat aanbranden, want zwartgeblakerde knoflook is erg bitter. 

Yoghurtsaus met knoflook en limoen 

Schil en verwijder de kiem van een teentje knoflook. Rasp in een kom. Voeg Griekse yoghurt, een beetje zout en Espelettepeper toe, samen met de schil en het sap van een halve limoen. Mix. Je kunt er ook wat peterselie of koriander aan toevoegen. Deze saus kan goed worden gebruikt over een komkommersalade en past perfect bij gegrilde of geroosterde groenten (aubergine, wortels…) of voor het zacht maken van kip Tandoori. Er zijn natuurlijk nog veel meer andere soorten voedsel die bekend staan om hun gezondheidsvoordelen.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.