i

MIRALDA MADEINUSA, de (vintage) geopolitiek van voeding

Food als culturele expressie in het werk van Antoni Miralda.

Dansende biefstukken in de straten van Kansas City, een twintig meter lange muur gebouwd uit oranje, blauw en rood gekleurde sneetjes brood, borden rijst als de vlaggen van de machtigste landen ter wereld. Voeding krijgt een nieuwe identiteit in het creatieve universum van kunstenaar Antoni Miralda. Hij kruidt zijn collectieve en sociale projecten met kritische geest en ironie.

Het Museum voor Hedendaagse Kunst van Barcelona (MACBA) biedt een overzicht van zijn onvermoeibaar artistiek experimenteren met en over voeding. Tot 9 april 2017 is er de tentoonstelling “MIRALDA MADEINUSA” van curator Vicent Todolì. Deze tentoonstelling toont de belangrijkste installaties van de kunstenaar tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten van 1971 tot eind jaren negentig. Er zijn beeldhouwwerken, tekeningen, foto’s, visuele opnames. 

Miralda bestudeert de impact van voeding op de maatschappij. Hij betrekt het publiek in zijn artistieke werken/acties. Daarom heeft hij tijdens zijn Amerikaanse periode voeding gebruikt als materiaal voor zijn kunstwerken. Hij creëerde projecten gewijd aan volkscerimoniën en hun symbolisme.

«Ik wil bezoekers betrekken in een proces dat de verhouding tussen voeding en cultuur in vraag stelt, waarbij men zich bewust wordt van de tegenstrijdigheden en van de politiek van de economische systemen». 

De tentoonstelling begint met documenten over de collectieve actie Sangría 228 West B’way, gerealiseerd in New York in 1972: een degustatie van gekleurde aromatische rijst en sangria in combinatie met beeldprojecties. Er waren honderden deelnemers bij betrokken. 

Ook in het centrum van Kansas City namen in 1981 honderden mensen deel aan het publieke kunstproject Wheat & Steak.  Dit was een eigenaardige optocht tijdens de jaarlijkse American Royal, een evenement waarbij landbouwers en veetelers uit alle staten de oogst en het vee vieren. 

In de stoet van Miraldagooiden de majorettes met enorme biefstukken in plaats van met de traditionele stokken. Daarna volgden de kadetten gewapend met mes en vork, landbouwmachines omgevormd tot vogelverschrikkers en karren met koeien. 

En dan was er ook het triomfantelijke beeldhouwwerk Tri-Uni-Corn. Een piramide van drie dieren op elkaar: een koe, een varken en een lam, getransformeerd in eenhoorns. Op hun lichamen de kaart van de eetbare stukken vlees.

Een spektakel vol allusies en passend bij de realiteit van dit Amerikaanse evenement, waar gastronomie, rituelen en sociale gedragingen samenkomen. Voor de Spaanse kunstenaar is het gebruik van dagelijkse symbolen die te maken hebben met voeding een ideale manier om een ruimer debat te openen over sociaal-politieke thema’s. 

Een voorbeeld daarvan is Breadline, een monumentale muur van twintig meter, gebouwd uit rood, oranje en blauw gekleurd brood. Miralda laat ons hier nadenken over de dichotomie overvloed/armoede. De installatie werd voor het eerst voorgesteld in 1977 in het Museum voor Hedendaagse Kunst van Houston. Door het hele museum werd zo de lange rij mensen gesymboliseerd die men moest doorlopen om voedsel te kopen tijdens de Grote Depressie. De lijn stelt de honger voor, in contrast met de overvloed opgeroepen door de berg brood.

Food situation for a Patriotic Banquet is een kunstwerk dat letterlijk ontworpen is om te beschimmelen. Acht borden gekleurde rijst met de vlaggen van de machtigste landen ter wereld, zoals Frankrijk, Duitsland en China. Het menu op de tafel bevat de muzikale partituren van de respectievelijke volksliederen. De toenemende ontbinding van de rijst roept de verzwakking op van de indentiteit van deze landen, na het verdwijnen van de koloniale logica.

De maximale uitdrukking van de fusie tussen voeding en kunst vindt men in het Tapas Bar & Restaurant, ontworpen naar het voorbeeld van Miralda. Die opende in de jaren tachtig samen met de chef Montse Guillén een zaak in de wijk Tribeca in New York. 

El Internacional Tapas Bar & Restaurantzag het daglicht als sociaal en artistiek experiment en werd op korte tijd het iconische symbool van de New Yorkse scene. De tapas die men er serveerde speelde een belangrijke rol voor de culturele Spaanse avant-garde in de Big Apple: paddenstoelen in sherrysaus, gegrilde inktvis met aubergines en paprika’s, tortillas, slakken in rode saus. Om de geest van die tijd terug op te roepen, heeft het MACBA een installatie gerealiseerd die de opvallende rode voorgevel nabootst, met zelfs het Vrijheidsbeeld op de achtergrond en het tapijt met de vlaggen. 

Het New Yorkse restaurant werd niet alleen door het grote publiek bezocht, maar ook door bekende personages als Jean Michel Basquiat, Andy Warhol en Robert de Niro. Het is een plaats waar het artistieke experiment samengaat met het culinaire experiment: de klanten worden betrokken bij onverwachte en stimulerende situaties waarbij kunst, design, architectuur en koken samenkomen. Knoflookvlechten, klipvissen, ham en en allerlei soorten pepers hangen aan de muur. 

Niet enkel als decoratieve elementen, maar als cultuurvoorwerpen tout court. Kunstwerken van een artiest die anticipeerde op een houding die vandaag volledig ingeburgerd is: mensen betrekken en plezieren om hen zo te laten nadenken over de maatschappij, die ze elke dag op zoveel manieren helpen bouwen.

Gerelateerde inhoud

top

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.