i

Snoepen zonder schuldgevoel

Snacks voor elke dag, minder dan 200 calorieën

Als je een dieet volgt, is het één van de grootste uitdagingen om niet al te uitgehongerd aan de maaltijd te verschijnen, daar dit niet bevorderlijk is voor onze pogingen om minder te eten. Om een knorrende maag te voorkomen raden voedingsdeskundigen aan de ochtend en middag te breken met snacks, gewoonlijk iets lichts als een appel of een rauwe wortel. Niet bepaald het allerlekkerste, of wel?Gelukkig bestaan er ook alternatieve snacks die evenveel calorieën bevatten als een appel!

Bramen en pistachenoten In plaats van een gewone appel kun je, als het daar het seizoen voor is, veel beter bramen of pistachenoten eten. Bramen bevatten foliumzuur en in pistachenoten zitten vele vitamines en mineralen die ons organisme goed kan gebruiken. Zoals met de meeste gedroogde vruchten moet je niet overdrijven, en koop vooral die zonder zout of suiker.

Dadels en kokosnoot Dadels en kokosnoot bevatten goede oliën en mineraalzouten zoals kalium, en als je ze met mate eet zijn ze een uitstekende snack voor halverwege de middag. Je kunt de dadels openen en vullen met een stukje kokosnoot of met geraspte kokos en een lepeltje honing. Maar eet er niet meer dan twee!

Wortels met humus
Inderdaad, wortels zijn op zichzelf een beetje saai, maar als je er hummus bij doet smaken ze beter, en overschrijd je ook je rantsoen aan calorieën niet.
Van hummus kun je altijd het beste een lichtere versie met kikkererwten, een mespuntje kruiden en een eetlepel olie klaarmaken.

Bosbessen met yoghurtijs Bosbessen zijn zo al lekker, maar als je ze in een beetje yoghurt doet en ze dan invriest krijg je de ideale smakelijke en verfrissende zomerse snack, zonder dat je je dieet verpest. Het beste kun je daarvoor zelf yoghurt maken met de KitchenAid Artisan Cook Processor, waarmee alle nutriënten in voedingsmiddelen bewaard blijven. Ga als volgt te werk: haal bosbessen op een satéprikker door de yoghurt, leg ze op een met bakpapier bedekte bakplaat en zet die vervolgens een uur in de koelkast. Als ze eenmaal gestold zijn, kun je ze in een zakje in de vriezer doen en er steeds eentje nemen wanneer je door honger overvallen wordt.

Bananenfudge
Fudge is een lekkernij, afkomstig uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, met een zeer romige consistentie (het is geen taart, eerder een zachte crème). Het wordt vooral gekenmerkt door de weinige, nogal olierijke ingrediënten: de enige drie in bananenfudge zijn zeer rijpe bananen, een eetlepel pindakaas en net genoeg kokosolie om er een zacht mengsel van te kunnen maken. Vul een bakplaat voor muffins of cups ermee, en zet deze 10-15 minuten in de vriezer​.

Aardbeien met yoghurt en balsamicoazijn
Een chocoladepudding kun je beter vervangen door aardbeien met daarover wat Griekse yoghurt en enkele druppels balsamicoazijn. Een smakelijke en lekker gemakkelijk te bereiden lichte snack! 

Appels in de oven
Zeker, appels zitten vol voedingswaarde, maar ze hebben niet altijd bijzonder veel smaak. In plaats van ze zo te eten, kun je ze vullen met een beetje roomkaas vermengd met een lepeltje honing en wat gemalen hazelnoten, en ze dan in de oven doen. Een echte klassieker! 

Toast met avocado Avocado staat bekend om zijn uitstekende eigenschappen en wordt vooral veel gebruikt in de veganistische en vegetarische keuken. Met toast, eventueel van volkorenbrood, met daarop avocado in plakken of geprakt, kun je halverwege de middag uitstekend je honger stillen. Je kunt er ook gedroogde tomaat bijdoen, maar houd het bij slechts één.

Smoothies Met smoothies kun je je lekker uitleven! Het is belangrijk om te kiezen voor ingrediënten die weinig calorieën bevatten, zoals vers fruit, en om soja- of kokosmelk of andere plantaardige melk aan het mengsel toe te voegen. Ook hardere ingrediënten kunnen gemakkelijk gemixt worden met de nieuwe KitchenAid Artisan Power Plus Blender, die met zijn krachtige motor gemakkelijk fruit en bevroren groenten hakt en waarmee je dankzij de speciale programma’s voor sauzen en soepen een romig en fluweelzacht resultaat bereikt.

Chips van banaan en ander gedroogd fruit Met de KitchenAid Twelix Artisan Oven met 3 kookstanden kun je heel gemakkelijk gedroogd fruit bereiden, zoals bosvruchten, appels, bananen, ananas of abrikozen. Je hoeft het gesneden fruit alleen maar op een ovenbakplaat te leggen, de oven te verwarmen tussen de 50 en 60 graden, en hem op de ventilatiestand te houden (afhankelijk van de grootte en het type fruit). Ze zijn heel lekker en bevatten weinig calorieën, maar pas op, gedroogd zijn ze veel zoeter, en dan eet je er gemakkelijk teveel van!

Sorbet
Een lichtere versie van ons zeer geliefde ijs, waarmee je zonder aan te komen jezelf ‘s middags iets fris kunt toestaan. Citroen, aardbei en framboos zijn het bekendst, maar er zijn interessante varianten denkbaar en je kunt ze, ook zonder ijsmachine, zelf maken.
Perzik met tijm is bijvoorbeeld een ideale combinatie, maar gebruik altijd weinig suiker.

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.