i

Detox na nieuwjaar!

Enkele tips om de eetpartijen van de laatste weken te verwerken

Kerstavond, Kerstdag, Tweede Kerstdag, nadien middag- en avondeten op basis van de resten van de vorige dagen en daarna is het weer oudejaarsavond. En dan hebben we het nog niet gehad over de zoetigheden van het driekoningenfeest... De laatste twee weken van december en de eerste week van januari is de periode van het jaar met de meeste calorieën.

 

Genoeg feestelijke banketten. Het moment is aangebroken om uw lichaam te zuiveren en het nieuwe jaar op de juiste manier te beginnen! Weinig eten en veel bewegen is het motto van deze periode. Zo wordt ons lichaam gezuiverd van gifstoffen en opgestapelde vetten. Het beste is op zoek te gaan naar actieve bestanddelen die de lever-, nier- en colonfuncties stimuleren om gifstoffen te verwijderen en het metabolisme opnieuw in gang te zetten. Hier zijn enkele ideeën om voor uzelf te zorgen zonder daarom de creativiteit en de kleuren bij het koken te vergeten. Fundamentele regels: drink bij het opstaan een glas lauw water met het sap van een halve citroen: het lest de dorst, zuivert en activeert de organen. Introduceer daarna opnieuw dagelijks volkorengranen, fruit en groenten naar believen en drink de hele dag door veel water.

De ideale manier om de dag te beginnen, is ‘s morgens een vers gecentrifugeerd detox-sapje drinken. Experimenteer met combinaties. Elke kleur is een goudmijn aan voedingsstoffen. En vergeet nooit verse gember toe te voegen! De opwekkende en spijsverteringstimulerende eigenschappen ervan zorgen ervoor dat u zich dynamisch en actief gaat voelen. Wij raden u aan te kiezen voor groen, de kleur van chlorofyl, door kiwi (rijk aan vitamine C) te centrifugeren met groene appel, een selderijstengel (die ontgiftende eigenschappen heeft) en een halve komkommer (een uitstekend diureticum). Drink het onmiddellijk op, zo vaak u wilt.

 

Verkiest u milkshakes en smoothies boven gecentrifugeerde sappen? Geen probleem, maar vervang de koemelk door plantaardige melk zoals haver- of amandelmelk. In deze detox-periode is het beter de consumptie van melkproducten te beperken of zelfs helemaal te vermijden. Ze kunnen immers een opgeblazen gevoel of vermoeidheid veroorzaken. U kunt milkshakes en smoothies meerdere keren per dag gebruiken, op voorwaarde dat u het gebruik van zoetstoffen zoals honing en suiker beperkt om de calorieën onder controle te houden. En als u bij het ontbijt of als tussendoortje niet kunt weerstaan aan een stuk taart, vermijd dan verpakte en verwerkte producten en bereid de taart zelf met amandelmelk en volkorenbloem. Zo voelt u zich licht maar voldaan.

Rauw, in de pan, in folie, gestoomd, in de oven, gegratineerd: groenten zijn veel wendbaarder dan men zou denken. Ga niet van tafel zonder minstens één portie te hebben gegeten en laat de portie rijkelijk zijn! Voeg een soeplepel olie toe en citroensap naar smaak om de eigenschappen te versterken en de ijzeropname door het organisme te stimuleren. Het seizoen biedt artisjokken, venkel, witloof, distels, rapen. Dit zijn allemaal verbazingwekkende groenten, zuiverend en diuretisch, rijk aan vezels en flavonoïden, die het cholesterolgehalte in het bloed laag houden.

Om smaak te geven aan de gerechten, verzamelt u kruiden en specerijen: ze geven steeds weer een andere toets aan de gerechten en hebben weldadige effecten op het lichaam. In de detox-fase gebruikt men best gember, komijn, kurkuma, dille, rozemarijn. Die laatste kan bovendien ook in infuus gebruikt worden met salieblaadjes, voor een verkwikkende kruidenthee na de maaltijd. Deze kruidenthee heeft ook een beschermende invloed op de lever en (zoals blijkt uit recente studies) ook op het zenuwstelsel.

Vermijd indien mogelijk voor een tijdje rood vlees. Het is immers rijk aan verzadigde vetten en die doen alle inspanningen teniet die u op andere fronten geleverd hebt. Let wel: de toevoer van eiwitten mag niet in het gedrang komen. Ze zijn immers essentieel voor ons lichamelijk evenwicht en zijn een bestanddeel van onze spieren, die ons metabolisme actief houden. Vervang dus runds- en kalfsvlees door wit vlees zoals kip en kalkoen of door verse vis, rijk aan Omega 3 en gezonde vetten, of door biologische eieren. Durvers kunnen tijdens de detox-dagen ook dierlijke producten vervangen door peulvruchten. Linzen, kikkererwten en bonen zijn uitstekende vleesvervangers. Ze bevatten heel wat vezels en mineraalzouten en spelen een rol in het behoud van het cardiovasculair stelsel.

Is dit alles? Natuurlijk niet: het volstaat niet attent te zijn op wat u eet om uw lichaam te zuiveren en het gezond te houden, maar het is toch al de helft van het werk. De andere helft is lichaamsbeweging, dat ook niet noodzakelijk uitputtend moet zijn. Recente studies hebben immers aangetoond dat constante lichte lichaamsbeweging bijna even goede resultaten geeft als sporten op competitieniveau voor wat betreft de preventie van ziektes en het behoud van een gezond lichaamsgewicht. Een half uur lichaamsbeweging per dag is voldoende om u beter te voelen. Ga dus stappen, neem de trap, fiets en dans: detox begint hier!

Gerelateerde inhoud

Verlanglijstje

U moet zijn ingelogd om producten aan uw verlanglijstje toe te voegen.

Inschrijven

Selecteer een ander product

Vergelijken

Producten vergelijken

U kunt niet meer dan 3 producten kopen. Verwijder een product voordat u een ander product toevoegt.